(kép forrása: formula1.com)
Mindenekelőtt boldog karácsonyt kívánok mindenkinek!
Idén végre csinálok egy összefoglaló posztot arról, milyen volt a mögöttünk hagyott Formula-1-es szezon, mit adott nekünk ez az év. Röviden: bár hangot a motoroknak továbbra sem, nagy egyéniségeket mindenképp. Csapatonként, a konstruktőri tabella végeredménye alapján haladok. Mehet?
1.: Mercedes-AMG. "Te komolyan elhitted, hogy veszítenek?"
Ne már, tényleg? Ha igen, valószínűleg te is unod már az uralmukat. Azután, hogy Nico Rosberg a VB-trófeával a kezében távozott a csapattól - és a sportágtól is -, Lewis Hamiltonnak nem maradt állandó konkurenciája, újra szabadon uralkodhatott. A Williamstől áthívott Valtteri Bottas pedig nem gördített eléje semmilyen akadályt, nem kakaskodott, nem játszotta az ifjú trónkövetelőt, csak futotta a saját tempóját. És megköszönte, ha éppen ő lehetett a dobogó tetején. A megbízhatóságuk vitán felül állt, ahogy a teljesítménybeli fölényük is, semmi okom rá, hogy ne ismerjem el őket a legjobbakként.
2.: Ferrari - "A csapatrádió sztárjai"
Mr. Honestly és Mr. Bwoah, avagy Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen nem arról híresek, hogy ne jelezzék kendőzetlenül, ha valami nem kerek a technikával, vagy a körülöttük autózókkal. Egyébként Vettel nagyon sokáig versenyben volt a bajnoki címért, de amikor a sorozat megérkezett Ázsiába, minden szétesett. Szingapúrban maga a német szúrta el az esélyeit Verstappen leszorításával rögtön a rajtnál, Malajziában a technika tette tönkre a futamát, utána pedig már minden mindegy volt. Úgyhogy most megint feltesszük a lejárt lemezt: majd jövőre.
3.: Red Bull-Renault - "Vagy igen, vagy nem, de leginkább nem. De ha igen..."
Való igaz, hiába gyors és technikás mind Daniel Ricciardo, mind Max Verstappen, a Renault hajtásrendszere egyszerűen idén csak a harmadik erőt képviselte. És ha a teljesítményhiány nem volna elég, folyamatosan szenvedtek a technikai hibákkal is - egy időben azon viccelődött a közösség, hogy Verstappen legalább annyiszor kénytelen feladni a versenyeket, mint Alonso a közismerten beteges McLaren-Hondával. Szerencsére volt a csapattal kapcsolatban pozitív értelemben vicces dolog is: Ricciardo állandóan csinálta a fesztivált, ha dobogón volt (ebből egész sok jutott neki). Hol interjúban égette a másik két dobogóst, hol lenyúlta Hamilton telefonját és a brit pilóta Instagramjára szelfizett, a legnagyobb vívmány viszont, hogy megismertette a shoey nevezetű ausztrál népszokást a Formula-1 közösségével. Röviden: a pezsgőt az egészen addig a lábán viselt versenyzőcipőjéből itta, meg persze megkínálta a többieket is.
4.: Force India-Mercedes - "Most légy okos!"
A "két dudás egy csárdában" annyira elcsépelt... Pedig tényleg erről van szó. Megérkezett a meglepően gyors és ügyes Esteban Ocon és a régi bútordarab Sergio Perez nem tudott mit kezdeni ezzel a helyzettel. Számos alkalommal zörrentek össze Kanadától Belgiumig, majd fentről kellett rájuk szólni, hogy fejezzék már be, előbb szerezzék meg együtt a konstruktőri 4. helyet. Abban a rózsaszín autóban, igen. Sokan röhögtek rajta és röhögnek ma is, de hát ha a szponzor ezt akarja...
5.: Williams-Mercedes - "Csak a hátszél hoz biztonságot, de a tapasztalat is jó dolog"
Visszahívták Felipe Massát, és milyen jól tették! Maradt még pár pont a brazilban, ami a csapat hasznára vált. Mellette pedig ugyebár ott volt az apja pénzével megtámogatott Lance Stroll. Aki nem rossz. Sokáig húztam a számat én is a jelenléte miatt, de amikor Bakuban 20 méteren múlt csak a második helye, annyira kimaradt addig mindenből - és aztán volt még egy ilyen megúszós dobogója -, ez elmúlt. Kihasználja a lehetőségeit, a tempója is jó átlagos, már azt mondom, illik a Formula-1-be.
Stroll jövőre új csapattársat kap. Hogy ki lesz - a Räikkönent megbotránkoztató Paul di Resta, a hype-vonatot meglovagolt Robert Kubica, vagy az abszolút sötét ló Szergej Szirotkin -, még nem dőlt el.
6.: Renault - "Hopp, a vasmacska kint maradt"
Akit úgy hívtak, hogy Jolyon Palmer. Teljesen szükségtelen volt őt továbbra is megtartani, gyakorlatilag Nico Hülkenberg hordta a hátán a csapatot, Palmerestül. Aztán egy bonyolult motorszállítási ügylet keretén belül a brit repült és a Toro Rossótól átjött Carlos Sainz, aki hamar felvette a tempót, értékes pontokat szerezve a gyári Renault csapatnak.
7.: Toro Rosso-Renault - "Az utolsó jó év, aztán ne legyen igazam"
Állítólag azért is Sainzot szemelte ki magának a Renault, hogy így biztosan maguk mögött tarthassák a Red Bull fiókcsapatát. Illetve ezért is szállítottak nekik megbízhatatlanabb motorokat - de ez utóbbi már egy dühös reakció, Franz Tost csapatvezető nagyon tartott tőle, hogy a francia gyár manipulálja az eredményeket a gyári csapat javára. Jövőre ettől már nem kell tartani, egy egészen más fajta fenyegetés érkezik, egy keretbe foglalt H betűvel az orrán... Amikor először hallottam ezt egy ott dolgozótól (van magyar is a TR-nél), nehezen hittem el, de az idő őt igazolta.
Egy kicsit a pilótákról is írok, mert ritka keringőt láthattunk idén, összesen 4 különböző versenyző fordult meg a "kisbikáknál". Az évnek még Sainz-Kvyat párosítással futottak neki, de az orosz versenyző formahanyatlása miatt a nyári szünet után érkezett Sainz mellé Pierre Gasly. Sainzot pedig, mint már írtam fentebb, a Renault kérte el, így hirtelen beütött a pánik: úgy tűnt, nincs több azonnal hadra fogható tehetsége a Red Bullnak. Szerencsére ott volt még a hosszú távú versenyzésben érdekelt Brendon Hartley, aki időközben azért megszerezte a saját bajnokságának első helyét is (míg Gasly nem, erősen kérdőjeles módon).
8.: Haas-Ferrari - "Beavis & Butthead"
A szenzációs első év után a második már érezhetően nyomottabb légkörben telt. Romain Grosjean továbbra is folyamatosan nyafogott - hol a fékekre, hol a gumikra, hol az autóra úgy általában -, Kevin Magnussen pedig azt mondta, hogy yolo és senkit nem kímélt maga körül. Lökdösődött, kitette a vállát, ott előzött és úgy, ahogy azt senki más nem merte volna. Hamar hírhedtté vált, egyesek szerint az egész csapat megítélését elrontja ezekkel a "tökös" akciókkal. A harmadik év vízválasztó lesz Gene Haasék számára.
9.: McLaren-Honda - "Karriertemető"
Fernando Alonso csak úgy volt hajlandó Wokingban maradni, hogy elköszön a McLaren a fényes sikerek helyett csak szégyent és szenvedést hozó Hondától. Jövőre Renault hajtásrendszerrel vágnak neki a kalandnak, az viszont most éppen ereszkedő formát mutat. Hogy jó lóra tettek-e, márciusban kiderül.
Ja, és Stoffel Vandoorne is többet érdemelt volna, mert nem rossz versenyző ő sem!
10.: Sauber-Ferrari - "Innen már csak felfelé, komolyan"
A tavalyi Ferrari-motor mindenképpen elavult konstrukció, akármennyire is bevált ez a stratégia a 2000-es évek elején. Az eredmények elmaradása részben ennek, részben pedig a folyamatos bizonytalanságnak volt köszönhető. Ígéretek, tapogatózások, majd csapatfőnök-váltás. Ferrari-támogatású csapat létére egy Mercedes-junior (Pascal Wehrlein, aki sokkal többet érdemelt volna) hozta nekik a pontokat, és egy pillanatra elgondolkodtak a Honda motorokon is, de végül maradnak jövőre is a Ferrarinál - bocsánat, Alfa Romeónál, mert a Sauber jövőre újra becsomagolt félgyári csapat lesz! Fehér alapon mélyvörös dekorációval, nagy Alfa-emblémával, friss Ferrari motorokkal és egy Ferrari-ifjonccal, kinek neve Charles Leclerc. Mellette pedig marad az idei év egyetlen olyan, teljes szezont teljesített pilótája, aki nem tudott pontot szerezni, de a Silanna pénze továbbra is mögötte van: Marcus Ericsson.
Slusszpoén: Sergio Marchionne már azon gondolkodik, hogy a Haas pedig a Maserati nevét viselje...
Tartsatok velem jövőre is!