Röviden

Rajongásaim kivetülése: F1, anime, eurobeat, reklámok.

Friss topikok

Címkék

2012 (8) 2013 (1) 2014 (44) 2015 (50) 2016 (64) 2017 (55) 2018 (62) 360noscope (1) 8 ker (1) album (1) alcím (1) alonso (58) alternatív (1) anime (32) anime show (1) arizona (1) asztalos sándor út (1) auchan (1) auchan hónap (1) autópark (1) aya (1) a beat c (1) a haza nem eladó (1) bahrein (3) baja (1) batman (1) baumgartner zsolt (1) beszámoló (1) bianchi (1) blazeit420 (1) bor (1) bottas (39) bulvár (1) button (15) chetz (1) chilton (2) CiaoJules (1) cica (1) comics salón (1) cosplay (28) csúszás (1) czollner (1) dakar (1) dave rodgers (1) dél amerika (1) dioráma (1) di resta (1) domino (1) együtt 2014 (1) elemzés (1) ellen baker (1) énblog (1) ericsson (21) eurobeat (6) farkas (1) felipe is faster (1) felirat (1) ferrari (1) fesztivál (1) fhs (1) film (1) fkgp (1) forma1 (1) formula-1 (200) formula e (14) fotó (4) freight nation (1) fritharn (1) gasly (10) gery (1) giovinazzi (2) gm rally (1) graffiti (13) grosjean (27) grumpy cat (1) gta online (1) gti (1) gti racing (1) gutierrez (7) hamilton (42) hartley (6) haryanto (1) HAYA (16) heat (1) heats (1) heidfeld (1) hirdetés (4) hot import nights (1) hülkenberg (25) így készült (1) impossible girls (1) indy500 (1) indycar (1) interjú (2) internet (1) IRL (1) itthon (1) jackson (1) japán (2) játék (4) jesz (1) jetvill (1) juiced2 (1) kaland (1) kamuprogram (1) képregény (103) kifogás (1) klisé (1) kobayashi (2) kommentár (258) komx (1) konverter (1) közvágóhíd (1) kritika (5) kti (1) különdíj (103) kvyat (26) lajcsi (1) leclerc (12) lista (8) lokál (1) los minidrivers (104) lotterer (1) lucky star (1) luke skywalker (1) mad max (1) magnussen (28) magyarázkodás (2) magyarország (1) magyar posta (1) magyar utánégetés (1) maldonado (15) mashup (1) massa (25) maylander (1) melbourne (1) mém (1) meme (1) mercedes (1) merhi (4) metropol (1) MLG (1) monaco (1) mondocon (22) montázs (1) morcica (1) moreno (1) múmia (1) munkáspárt (1) näeviss (1) naka (1) napló (1) nasr (10) németek (1) new horizon (1) ocon (13) olaszország (1) összefogás (1) ősz (1) otaku szektor (2) otp (1) palik (1) palmer (10) perez (26) plakát (3) politika (1) posta (1) pozsony (2) prius (1) prost (1) raikkönen (37) rajongás (1) rajz (2) rali (1) rally (1) régicucc (1) reklám (9) reklámvarjú (8) riak (1) ricciardo (54) rosberg (21) sainz (24) seiyuu (1) sirotkin (4) sms (1) sonaera (1) soroksári út (1) sport és egészség (1) status update (1) stevens (5) stroll (12) sutil (2) szárny (1) szavazás 2014 (1) szinkron (1) szlogen (1) szlovákia (1) szocdemek (1) szocsi (2) szoftver (1) szolgálati közlemény (13) szüret (1) tard (1) teherpályaudvar (1) tél (1) terebes (1) terepverseny (1) tervezés (1) tesztszezon 2014 (1) tesztszezon 2016 (1) top10 (1) továbbisvan (1) toyota (1) tutorial (1) úmp (1) választás 2014 (6) vandoorne (10) varjú (1) vergne (4) versenyzés (1) verstappen (51) vettel (61) videó (4) világbajnok (1) viola (1) vírusirtó (1) vita (1) wavpack (1) webber (1) wehrlein (10) yozsefváros (1) zöldek pártja (1) Címkefelhő

 gmr7.png

A Varjú most mutatna valamit. Eddig csak az F1-es posztok kísérőszövegeiben szólt játékokról, de most egy külön cikket szentel a dolognak. Mert ez a játék bizony megérdemli - az oroszosan alacsony költségvetésű furcsaságai miatt. Olvassátok tovább is!

A játék az orosz Xbow Software munkája, amely elsősorban a Star Wolves űrstratégia-sorozatról ismert. Mellette pedig 2010-ben összehozták a GM Rallyt, egyfajta feltartott hüvelykujjként az amerikai konszern felé. Bár az a hüvelykujj nemigen látszik ki a Leukoplastból, de erről majd később.

Amiért felkeltette a figyelmemet, az a lehetőség, hogy olyan autókat próbálhatok ki digitálisan, amiket előtte még sosem. 12 autó közül lehet választani, abból az időből, amikor a General Motors európai portfóliója a legszélesebb volt: az Opel mellett akkor már ott feszített a Daewoo-ból lett koreai Chevrolet, és a Saab is élt még - igaz, erősen hanyagolt saját palettával és más gyártóktól átvett, minimálisan átrajzolt modellekkel. A tucatnyi autó 4 géposztályban oszlik szét: kisautók (Corsa C, Aveo és a jobb híján ide pakolt Saabaru, azaz a 9-2X, született Subaru Impreza Sportkombi), kompaktok (Astra H, Lacetti, 9-3), középkategória vagy menedzserautók (Vectra C, Evanda, 9-5) és a terepjárók, ahol három amerikai termék küzd egymással: a Tahoe, a TrailBlazer és utóbbi más lökhárítókkal és belsővel, vagyis a Saab 9-7X.

Most mondjátok meg, hol máshol lehet ezeket választani.

gmr1.png

Önmagában viszont ez kevés embert fog meg, egy átlagautónak tuning kell, hogy érdekes legyen. Itt van rá lehetőség, sok pénzt el lehet szórni az autónk gyorsabbá, stabilabbá vagy egyedibbé tételére. A hatás, ha nem is látványos, de érezhető és ez már fél siker. Finomhangolni is lehet a különböző részegységeket, ez is jó pont.

Az orosz kasztniba lengyel motort szereltek, a Techland fejlesztette Chrome Engine 2 felel a grafikáért. Jók, bár kicsit sápadtak a fények, szépek a porfelhők, a törésmodellt is rendben találom - vázig le lehet rombolni az autót, és nem csak úgy lepotyognak a nyílászárók, meg kell dolgozni a bontós kinézetért. Kiemelném, hogy van belső nézet is, ráadásul egész jó: bár az ablaktörlő kapcsolóját nem kattintja fel-le a pilóta verseny közben, vagy nem tenyerel a dudára, mindig arra tekint, amerre kanyarodik. Az autók fizikáját nagyon eltalálták az oroszok, mindegyik élethűen mozog a pályán, és minden típus egyedi élményt nyújt. Ahogy már fentebb említettem, ezen a tuning is alakít. A pályák fizikája is bejött, minden fajta talajon (az aszfalttól a mély homokig és a vízmosásokig) máshogy kell kezelni az autót, a reklámtáblák is realisztikusan akasztják meg az autót, ha rájuk megy.

gmr6.png

A környezet megjárja, bár itt már gyűlnek a felhők. Jól néznek ki a nézők a 3D modelljeikkel és az egyéni mozdulataikkal, nagy részük kordon vagy egyéb pályahatároló mögött állva figyeli a versenyt, a szalagozás is szép szabályosan omlik le, ha nekicsúszunk. Jók a pályák - mind a 24 -, sok szintkülönbséggel. változatos talajjal és nem eltúlzott nézőszámmal. Az épületek az elvárható minimumot hozzák, semmi egetrengető. A víz is jól mutat, igaz, nem mossa a partot, hanem megy tovább a textúra alatt a hullám a végtelenbe, és bár gyorsan mozognak némelyik pálya felett a felhők, az egész játékban szélcsend van - legalábbis a fák lombjain nem látszik, hogy fújná őket bármi.

Kis kitérőt tennék: ha már nézők vannak a pálya szélén, el is lehet ütni őket? Nos, igen és nem is. Ha a kedves játékos - szándékosan vagy véletlenül - elkaszálna egy nézőt, a becsapódás előtti pillanatban elsötétül a kép, és 5 másodpercet kell várni a respawnig (újraindulásig). Az egyik pálya szélén tehenek legelésznek egy farmon, ott is ez a metódus.

A hangok már inkább lefelé lógnak ki az elmegy kategóriából. A zene nem valami emlékezetes, nem ezt fogjuk dúdolni, miután kiléptünk a játékból, de nem is bántja a fület. Az autók hangja annál inkább: értem én, hogy az autók háromnegyede négyhengeres, na de a Saabaruban elvileg egy turbós boxermotor brummog, a játékban viszont pont úgy szól, mint az Aveo 1,4-es szívó sornégyese + turbósivítás.

Innentől pedig következik az, ami kegyetlenül el van cseszve. Már maga a program indítása is mindig csak másodjára megy, mert elsőre nem érzékeli sem az egeret, sem a billentyűzetet. Ki kell lépni Ctrl-Alt-Del kombóval, le kell állítani a programot manuálisan, aztán újraindítani és akkor már jó. Az éremtábla csak napi számlálást ismer, minden alkalommal nulláról indul, pedig nagyon jó lenne visszanézni az addigi sikereket. Hasonlóképpen a grafikai és hangbeállításokat is minden egyes alkalommal újra kell állítani, ha nem tetszik az alap.

gmr3.pngMilyen szépen illik a tájba az a roncs. Ja, bocs, az még megy!

A bajnokság módban semmi motiváció nincs, még alapszinten sem. Az nem feltétlenül zavar, hogy nincs háttértörténet vagy kidolgozottabb karakterek (utóbbiak szerencsére fiktív fiatal versenyzők), de még csak egy nyavalyás ponttáblázat sincs sehol. Csak az a küldetés, hogy gyűjtse a játékos a pénzt a versenyeken, fejlessze és gyűjtse az autókat, és úgy általában legyen a legjobb.

Felhívnám a figyelmet egy kihagyott alapfunkcióra, ami nehezen érthető, miért maradt ki. Minden autós játékban szokott lenni egy visszaszámláló a verseny előtt, vagy legalább egy "Ready" felirat, hogy mikor kell beállni fordulatra. Itt viszont semmi. Nem értem. Pedig ott van a három lábú indítógép a pálya közepén, mégsem üzemelték be, csak egy alattomos tereptárgy. Egy másik furcsaság, ami persze más játékoknál is létezik: hiába a jó törésmodell, semmi hatása nincs a menetteljesítményekre, lepusztított külsővel is könnyedén lehet tartani az ép kasztnis tempót. A Flatout sorozatban is hasonlóan enyhe a hatás, de ott legalább a javítás nem kerül sokba. Mondhatni az egész törés-dolog a GM Rallyban csak a versenyekért járó pénzdíj csökkentésére jó.

Ha már pénz: a játék fiskális rendszere garantálja a hosszú játékidőt. Nem is az a baj, hogy kevés pénz jár egy-egy győzelemért - az is igaz, de láttunk már ilyet -, de ha már nincs motiváció a bajnokságban, nem volna szabad a maradék "nem érdekel, akkor is végigcsinálom" fogcsikorgatós akaraterőt is elvenni. Mázli, hogy nem kell minden bajnoksághoz új autót venni, csak a terepjárókéhoz. Addig elvan az ember a 9-2X-szel, mert az Impreza akkor is Impreza, ha kombi és Saabnak hívják. Az összkerékhajtás miatt mindent ver az aszfaltos mezőnyben.

A játék legrosszabb pontjai kétségkívül a versenytársak. Nem csalnak, nem tesznek nekünk keresztbe, hanem rettenetesen buták. Nem képesek íven fordulni: egyenes féktávot vesznek, utána pedig teligázon próbálják meg bevenni a kanyart, ami a biztonságos alulkormányzottság miatt szalagkorlátnak - vagy egyéb tereptárgynak - csapódást eredményez.

gmr4.pngPélda az autós izometriára, itt egy egész hegyet próbál eltolni a SUV.

De ez még semmi. Lelkiállapottól függően vicces, szánalmas vagy dühítő, ami a verseny közepétől bármikor előfordulhat. Az ellenfél "beakad", ami azt jelenti, hogy elkanyarodik (általában) balra és autóval izometriázik, vagyis megpróbál egy fix akadályt, például fát arrébb tolni. Pár másodpercnyi edzés után a gép visszarakja a pályára a járművet, ami ugyanúgy visszatér ugyanoda, a gép megint visszarakja a pályára és így tovább. Szerencsére, ha irgalmasak vagyunk, ki tudjuk zökkenteni őket ebből a végtelen ciklusból. Mindezek után az, hogy a verseny végén az éremszerzést jelző grafikán egy Mitsubishi Lancer EVO VII látható a rajtdobogón, már csak egy kis semmiség.

Tulajdonképpen azt mondhatom, hogy a GM Rally olyan, mint egy orosz autó: alapvetően működik, és együtt lehet vele élni, de rengeteg kisebb-nagyobb rigolyát kódoltak bele gyárilag. Emiatt még a megrögzött Opel-, Daewoo/Chevrolet- és Saab-rajongók 97%-ának sem merném ajánlani, a sok nyavalya elviseléséhez nagyfokú empátia szükséges. Az ezrest, amit kértek érte a boltban, viszont talán megérte - legalábbis nekem.

(Ja, közben Hamiltoné az Amerikai Nagydíj pole-ja! Egyedül ő fért be 1:35 alá.)

Címkék: kritika játék varjú 2016 gm rally

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://waryou1afun.blog.hu/api/trackback/id/tr6211825479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása